Przygotowując się do wyjazdu narciarskiego, większość osób myśli przede wszystkim o kosztach, sprzęcie czy koniecznej do pokonania trasie, zapominając o… swoim organizmie. A przecież do każdego wyjazdu narciarskiego trzeba się odpowiednio przygotować. Dowiedz się, jak zadbać o kondycję i odporność przed udaniem się w góry.

Poprawa kondycji

Jeśli masz pracę siedzącą i nie ćwiczysz regularnie, a mimo to po dotarciu na stok od razu zaczniesz intensywnie zjeżdżać, następnego dnia organizm da Ci znać, że nie był to zbyt dobry pomysł. Przed wyjazdem na narty musisz odpowiednio zadbać o kondycję. Zacznij ćwiczyć minimum miesiąc przed wyjazdem, choć im wcześniej zabierzesz się za przygotowania, tym oczywiście lepiej. Postaw na ćwiczenia aerobowe, takie jak bieganie czy jazda na rowerze. Możesz także pływać czy jeździć na rolkach albo chodzić na długie spacery – krótko mówiąc, rób to, co lubisz. Jeśli pogoda nie dopisuje, nie traktuj tego jako wymówki, a ćwicz wewnątrz – biegając w miejscu albo pedałując na rowerku stacjonarnym.

Jazda na nartach angażuje praktycznie wszystkie mięśnie – nie tylko nóg, ale także brzucha czy pleców – dlatego je też warto wzmocnić. Nie musisz od razu zapisywać się na siłownię, chociaż przysiady ze sztangą na pewno się przydadzą – możesz robić brzuszki, przysiady czy wykroki w domowym zaciszu. Idealnie sprawdzi się także bieganie po schodach. Nie zapomnij o ćwiczeniach rozciągających, a więc wszelkiego rodzaju skłonach i skrętach, które pozwolą rozciągnąć mięśnie i ścięgna.

Wzmocnienie odporności

Przed wyruszeniem na wyjazd narciarski warto także zadbać o wzmocnienie odporności, aby po jednym czy dwóch dniach szusowania na stoku nie złapać infekcji, która zniweczy całą eskapadę. W celu zahartowania organizmu utrzymuj w mieszkaniu odpowiednią temperaturę, to znaczy w zakresie 18-20 stopni Celsjusza, a także regularnie je wietrz. Świetnym sposobem na zwiększenie odporności są naprzemienne ciepłe oraz zimne prysznice. Na początku zapewne nie będą zbyt przyjemne, ale z czasem się do nich przyzwyczaisz. Dobrym pomysłem jest także uwzględnienie w planie dnia krótkich spacerów (ubieraj się na nie nie za grubo, ale też nie za cienko) oraz zadbanie o odpowiednią dietę, bogatą w witaminy, mikroelementy i białko. Nie lekceważ właściwego odpoczynku – wysypiaj się, a po pracy rób nie tylko to, co musisz, ale także to, co najbardziej Cię relaksuje.